Jom Click Sini

jom click sini

Saturday, May 18, 2013

Tip homemade coklat

Assalamualaikum...

Terasa penat menyiapkan homemade coklat untuk wedding saya nanti....kak saya yang nak....seronok rasanya...selepas melihat hasilnya....berwarna warni...kali ini saya buat 

biskut tiger homemade coklat....

Diantara tip yang saya boleh share bagi sesiapa yang ingin buat sendiri homemade coklat...

1.Suhu adalah penting semasa proses homemade coklat kerana...suhu coklat yang terlalu panas akan menyebabkan coklat cair...

-saya pun dah lama tak buat homemade coklat,jadi saya terlupa ingin angkat coklat daripada pemanas....alamatnya coklat lapisan bawah jadi cair dan coklat saya jadi tak cantik...

2.Jangan biarkan coklat terlalu lama beku didalam peti ais...

-Petua ini pun saya terlupa sebenarnya....saya biarkan coklat mengeras selama satu hari ,jadi coklat saya jadi berwap...seeloknya selepas coklat mengeras dan boleh dibuka daripada acuannya..terus sahaja biarkan dia di luar supaya coklat tidak berwap...untuk coklat tiger homemade saya ambil masa satu jam untuk coklat mengeras...selepas itu terus saya letak diluar  

3.Guna pewarna jenis oil base...

-Pewarna untuk coklat bebeza dengan kuih..biasanya guna yang oil base sebabnya....untuk coklat tahan lama ,coklat tidak boleh kena air...ini kerana coklat akan cepat rosak...Pewarna jenis oil base ini boleh didapati di kedai bakery..

Ini sahaja saya dapat kongsikan...


  Ini hasil tangan saya yang pertama tahun lalu...gambar yang terbaru lepas kawin saya upload...nanti tak suprise....




1 comment: