Jom Click Sini

jom click sini

Wednesday, September 18, 2013

pengalaman trimester Pertama

Assalamualaikum...

Sempat lagi menulis,walaupun badan letih....sementara tunggu suami balik.......

Bersyukur dengan nikmat yang diberikan oleh ALLAH....

Minggu ini nak masuk minggu yang ke 14,pejam celik sahaja.....

Kiranya dah melepasi trimester yang pertama...

Pengalamanya...memang banyak....diantarnya...

Muntah...

Masa minggu awal tak lah muntah-muntah...tapi masuk minggu kalau tak silap 12...malam sahaja ayik muntah....makan ikan muntah....kalau orang morning sickness saya tak night sickness....

Walaupun muntah...tak waktu siang...memang selera makan saya tak berubah,banyak makan...tapi berat badan tak naik...sebabnya...malam asyik muntah sahaja...seminggu kalau tak silap saya...asyik muntah sahaja...

Minum susu asyik muntah sahaja...saya stop sekejap minum susu....dan ambil calcium herbalife....tapi sekarang alahan pun dah tiada saya sambung balik minum susu..

Sembelit...

Awal kehamilan,mula-mula lah selalu sembelit...google punya google rupanya...saya kurang makan buah-buahan.....sejak daripada hari itu....saya makan buah-buahan setiap hari dan minum air secukupnya...Alhamdulillah masalah sembelit saya selesai..


Sakit belakang....

Selalu sahaja sakit belakang sejak hamil ini....husbanlah tolong urutkan....malam-malam mesti nak peluk husban sebelum tidor dan tidor atas lengan dia barulah dapat tidor dengan lenanya....manja sungguh saya....mestilah dengan husban nak bermanja...dia kan HALAL bagi kita...hehehe

Kerap kencing...

Baby ini banyak ikut perangai ayahnya...sebabnya husban saya memang suka jaga malam...jadi  ..malam-malam saya kerap sangat dahaga...botol air memang ada tepi katil....haus....lepas itu terjaga...kerap sangat terkencing....Ya Allah...memang tak cukup tidorlah....

Mengidam...

Saya tak lah mengidam bukan-bukan...sekadar suka sangat makan laksa dan ikan....walaupun muntah tapi memang selera banyak pada ikan...ayam dipandang sepi sahaja....

Awal dulu adalah mengidam Mc donald...siap suruh husban beli tengah-tengah malam...alamatnya tertidor tunggu husban balik...esok paginya bangun-bangun kentang dah keras...tapi sejak hari itu saya dah tak makan-makanan segera....husban marah ...sebab tak elok untuk baby...


Bleeding

Minggu ke berapa saya tak ingat.....saya bleeding tapi tak teruklah...jumpa doktor...doktor cakap tak ada apa-apa...bila scan baby bergerak aktif lagi...masa ini memang seronok sangat......waktu scan....terasa macam nak beli je mesin scan itu...nak scan hari-hari(gurau je)

Minggu lepas jumpa doktor dekat klinik kerajaan....Alhamdulillah baby sihat..


Betapa seksanya ibu mengandung....hargailah ibu anda...dan isteri anda...

Salam sayang daripada

Liana








No comments:

Post a Comment