Jom Click Sini

jom click sini

Monday, July 30, 2012

Review 1:Majlis Pertunangan

Salam Ramadan

 Dah hampir dua bulan bertunang,hari ini baru nak wat review majlis pertunangan.Walaupun majlis yang berlangsung simple tapi meriah dengan kehadiran sanak saudara dan rakan-rakan.

Review cost sekitar majlis pertunangan.


1)Baju
Baju songket warna pink,kainnya saya beli di Jalan TAR,memang bising mak saya,saya beli kain songket.Saya inginkan kembali kepada tradisional.Susah nak cari warna pink untuk kain songket,yang ada pun coraknya tak beberapa cantik....Agak lama juga saya cari kain songket ini,hampir 4jam saya pusing-pusing  cari kain songket...Harga 4m = RM80.00,upah jahit = RM120.00,Manik dekat tangan baju,kak saya yang jahitkan,cost =RM50.00.Krongsang pada baju =RM100.00

Total cost =RM350.00.

Saya buat baju kurung moden,baju ini boleh saya pakai waktu raya nanti.


2)Bunga Tangan

Bunga tangan,saya DIY sendiri menggunakkan kain Felt,Total cost lost =RM20.00 sahaja...Rasa nak sewakan sahaja,Tapi ada ke yang nak beli....


3)Makanan Dan Khemah

Makanan ibu saya yang masakan bersama-sama saudara mara,saya just keluarkan duit dalam RM1000.00.Sewa Khemah dalam RM300 untuk dua buah khemah..


4)Hiasan Hantaran..

Hiasan hantaran saya DIY sendiri bunga stokin,Bakal mak mertua saya siap puji lagi,Total satu bunga dulang RM5.00..Saya Buat 9 kuntum bunga dulung,Total lost =RM45.00 untuk bunga dulang.Hiasannya campur dengan bakul  saya habis dalam RM120.00 untuk 9 dulang hantaran




5)Hantaran

Hantaran waktu bertunang semuanya barang makanan kecuali baju nikah,
Tiga hantaran yang saya buat sendiri
1)Apom Palkadot
2)Home made coklat
3)Coklat oreo(Home made coklat)

Sape nak tempah boleh hubungi saya,saya pergi kursus untuk belajar buat home made coklat.Mesti sedapnya

6)Pelamin

Saya DIY sendiri juga,langsir untuk pelamin,Bantal tepi  dan hiasan depan saya DIY sendiri  ,bunga tisu..

Saya siap beli lagi bantal nikah pvc round ,sebabnya semua dah habis booking,saya beli dekat Semua House dekat Jalan TAR,ada sape-sape nak sewa,bolehlah pm saya

total lost =RM200.00


Tak ada gambar full view pelamin,ini sahaja nampak..nampak tak bunga tisu yang berwarna pink,putih dan biru,saya sendiri DIY.

7)MUA

Saya ambil kawan adik saya,oklah cuma saya tak puas hati dia mekap dekat mata tak beberapa cantik...
Total lost =RM100




8)OP

Tak ada OP,tapi ada kawan adik yang ambil,saya dah dapat hardcopy...cantik tapi tak ada semua perjalanan majlis.Total lost=RM100.00


Saya berpuas hati dengan majlis pertunangan saya.Insyallah untuk majlis perkawinan saya,mungkin banyak yang saya DIY sendiri,lebih jimat.













4 comments:

  1. sweet !! betul2 Diy sendiri lagi jimat. yang penting rajin :)

    ReplyDelete
  2. kiut bunga tangan... salam kenal dari anakpakshaikh.blogspot.com. follow blog awak

    ReplyDelete
  3. Thank ...shj reka bunga tangan 2,,nak buat macam bunga tangan seni qansuri tapi tak jadi jadilah yang mcm 2

    ReplyDelete