Jom Click Sini

jom click sini

Sunday, June 23, 2013

Berbuat baik lah ....

Assalamualaikum...

Dah lama entri ini terbiar dalam blog saya,tak tahu sama ada harus publish ataupun tidak...

Perjalanan hidup yang penuh berliku pada tahun ini...

Diuji terus diuji...Bertabah hebatnya kenangan pada tahun ini...

Terasa terduduk dengan Ujian daripada ALLAH...

Tapi semakin dekat saya dengan ALLAH,dengan setiap Ujian yang diberikan kepada Kita..

Percaya lah setiap uijan yang datang akan mematangkan kita...

Percaya lah setiap ujian yang datang ada kemanisannya andai kita yakin dan bertawakal kepada ALLAH...

Ujian yang datang pada saya bermula pada awal tahun ini,bulan 1.(betapa lama punya cerita)....

Tanpa saya sedar kawan saya sendiri...orang melayu sendiri tikam saya daripada belakang...tapi memang terduduk saya...

Saya tak pernah rasa gelisah sampai begitu..

Ya Allah saya terpaksa membayar ganti rugi rm8000...andai tidak berpihak kepada saya...

Betapa saya terduduk...

Saya rasa betapa hebatnya saya diuji...terasa bagaimana...tidak bernyawa hidup saya...

Bayangkan..

Kepada siapa harus saya mengadu?

Ibu?

Ya Allah...saya tak akan melukai atau membuatkan jiwa orang yang saya sayang rasa gelisah...kerana saya sayang sangat ibu saya...

Ketika itu...

Pelbagai ujian datang...

Roomate saya tidak mahu tegur saya..

Saya hilang punca...

Ya ALLAH...

Di mana harus saya mengadu...

Ketika itu selera makan saya tiada...

Betul-betul...

Makan nasi...tapi tak habis...saya hanya mampu shake sahaja....selera makan saya hilang...
Muka saya terlalu pucat...

Tidor saya tak lena...asyik terjaga...bayangkan keadaan saya...tiada kemanisan...gelak ketawa...

Memang saya boleh ganti balik rm8000...saya punyai wang...tapi maruah saya...ofis suruh saya buat report  polis...memang lah boleh buat report polis tapi? maruah saya? 

Saya dituduh macam-macam...ambil duit lah...tak amanah lah...Ya ALLAH saya teraniaya...

Tapi saya bersyukur dengan Kak saya Ani..roomate saya yang banyak membantu...

Kak ani cakap banyak lah berselawat....selalu amalkan bacaan...ini...saya amalkan selawat dan berkali-kali saya baca doa ini

“Laa-i-la-ha il-la an-ta sub-haa-na-ka in-niy kun-tu mi-naz-zhoo li-miyn.”
Tiada Tuhan melainkan Dikau (Allah)! Maha Suci Dikau! Sesungguhnya daku ini termasuk daripada golongan orang yang aniaya (zalim).

Saya melihat roomate saya tengah malam...solat taubat dan solat hajat...

Saya solat taubat...saya tahu saya banyak buat dosa...mengata orang...hina orang...sikap angkuh saya...bangga diri saya...saya tahu saya banyak buat dosa...saya solat taubat...Ya ALLAH...betapa dengan sikap bangga diri saya...saya hina orang...saya caci orang sesuka hati...betapa saya banyak melakukkan dosa..

Akhirnya kemanisan itu ada...saya memang tidak bersalah...semuanya yang tolong membantu kawan-kawan cina saya...diorang percaya saya...jangan buruk sangka dengan orang....

Saya rapat balik dengan roomate saya..

Betapa ada kemanisan disitu...yang memberi saya seribu satu kegembiraan,bersyukur sangat,,,kerana masih diberi pelangi yang indah

Betapa kejadiaan itu menjadikan saya semakin matang...

Ingatlah..

Jika hari ini kita kaya...jangan kita angkuh...bangga diri..caci orang dibawah...ingatlah...dalam sekelip mata kita boleh berada dibawah...dengan kuasa ALLAH...

Jika hari ini kita diuji...banyak-banyaklah solat taubat..cuba dekat kan diri kita dengan ALLAH...cuba perbaiki diri kita sedikit demi sedikit...

Banyak berselawat....ingat mak dan ayah...berbaktilah kepada kedua orang tua kita...

Sesungguhnya Islam itu penuh dengan keindahan...

Walaikumsalam...



No comments:

Post a Comment