Jom Click Sini

jom click sini

Tuesday, October 30, 2012

cerita hari raya korban

Salam semua..

Tanpa saya sedari ada juga yang membaca blog saya ini,orang yang tak dijangka-jangka pun baca.Apapun thank kerana sudi membaca  blog yang tak seberapa ini.

Dah lama saya tak menulis disebabkan sibuk,pagi diofis sibuk dengan kerja yang tak pernah habis..
Seronok saya balik kampung raya ini,semua family saya balik...seronok sangat..

Saya balik kampung malam hari raya,naik bersama kak nombor dua,bertolak daripada Saujana Putra dalam pukul 9.00 malam,berhenti drive thru di KFC damasara,memang lama sangat menunggu.Saya berkorban masa saya diatas jalan,sampai Ipoh dalam Pukul 3.30 pagi.

Hari pertama hari raya korban,pertama kali ayah saya bawa balik kepala kerbau,terkejut mak saya,nasib baik lah mak saya ini semuanya boleh,Untung Ayah dapat isteri macam mak saya..Baru saya tahu banyak juga isi yang ada dalam kepala kerbau.Mak masak sup memang puas makan.Syukur dengan rezeki yang diberi kan.

Sebenarnya,daging korban  sepatutnya diberikan kepada fakir miskin,orang yang susah terlebih dahulu,baru lah ada nikmatnya.Saya teringat kenangan saya lepas SPM,memang hidup kami miskin,masa raya korban mak tak ada duit nak beli daging,masa itu saya berkerja di kedai kasut,semua bawa hidangan raya, apabila orang tanya,kenapa saya tak bawa kuih saya cakap mak tak masak lagi,tapi yang sebenarnya mak memang tak ada benda untuk dimasak kerana tidak ada duit,mak cuma masak nasi impit.Sedihnya saya..

Lepas dah merasa hidupnya susah,saya lebih hargai setiap hari raya..Sekiranya tak dapat daging korban,saya tak terkecil hati kerana,saya tahu di luar sana banyak yang tak mampu nak beli daging,saya sepatutnya bersyukur kerana dapat merasa makanan yang sedap setiap hari.Jadi berikanlah pada orang yang memerlukannya,jangan jadi tamak.

Petang raya,Abah sanggup pergi ke Bagan Dato semata-mata untuk ambil cucunya,memang seronok bermain dengan Alif.

Hari raya kedua,

Memang sibuk kerana,adik saya buat doa kesyukuran,mula-mula cadang nak elakkan diri,ikutlah Abah keluar,tapi balik sahaja tengok mak  sibuk sangat,kesian tengok mak,saya pun tolonglah apa yang patut.Memang seronok berkumpul dengan adik beradik.Mak pujilah abang ipar yang rajin menolong dia ,memang rajin ketika isterinya malas.


Hari ketiga,saya berkorban masa lagi..bertolak daripada Ipoh ke Kuala Lumpur daripada pukul 1.00 petang sampai pukul 6.00 petang memang stress,itulah saya suka naik kereta api,tapi malanglah kereta api tiket sudah habis..

Memang seronok saya balik kampung jumpa adik beradik.




No comments:

Post a Comment