Jom Click Sini

jom click sini

Sunday, October 21, 2012

Kursus pra perkawinan part 2

Salam semua...

Alhamdullillah berjaya juga saya dapat sijil kursus pra perkawinan,jadi dah boleh kawinlah ni...gatal betul Cik Liana..

Memang penceramahnya tak membosankan ,memang seronok penuh pengisian..

Diantara tajuk yang dikupaskan  pada hari ini yang minat saya berkongsi ialah:

1.Kurangnya kasih sayang,kalau suami kita demam,maknanya dia kurang kasih sayanglah..

-Betul,saya kalau gaduh dengan Incik Tunang memang demam,saya ini jenis manja..Kalau saya demam maknanya saya gaduh dengan Incik Tunanglah..betul..apa yang penceramah cakap betullah..jadi Incik Tunang jangan banyak gaduh dengan saya ye lepas kawin..nanti saya asyik demam je...jadi untuk kurangkan stress,jangan gaduh lama-lama,cepat-cepat baik..

2.Kita bercinta berapa lama pun,tak tentunya kita mengenali pasangan kita..baik kita bercinta lepas kawin.

-Betul,saya pun dah proses mengenali Incik Tunang,walaupun kami bercinta hampir 6 tahun lama nya,tapi masa bertunang ini memang menguji kesabaran kami,tapi Incik Tunang yang paling saya respect dia memang orang yang sabar daripada sayalah.(dia bijak sana dalam menyelesaikan masalah,tak ada pun dia ikut cakap saya,,tapi dia ada style dia dalam menyelesaikan setiap masalah),Orang tua cakap jangan bertunang lama-lama betul lah itu..Incik Tunang jom kawin cepat(Nasib baik Incik tunang tak baca blog saya)

3.Penceramah cakap lagi dalam rumah tangga asa yang paling penting ialah agama,itulah kunci yang paling penting dalam rumah tangga.Apabila kita jaga solat,zakat,melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilanggar,Insyallah perkawinan kita diberkati.Banyak lah lagi pasal agama yang diterangkan tadi.Memang banyak input yang berguna saya dapat

4.Kita dah bayar zakat tak? mesti ramai yang tak tahu,gaji lebih daripada RM1500,wajib membayar zakat pendapatan,Kadang-kadang ALLAH uji kita dengan bermacam-macam perkara,seperti tak dapat anak,bila diselidik balik,kita tak pun membayar zakat.Tak luak pun gaji anda sebenarnya dengan membayar zakat,bukannya mahal..baju mahal mampu kita beli,inikan mengeluarkan zakat.Kalau tunggu duit cukup,memang tak pernah cukup pun.Mesti ada yang tak tahu apa itu zakat pendapatan..saya tak reti nak mengulasnya Jadi untuk  keterangan lanjut,sila hubungi pusat zakat berdekatan.

Itu sahaja yang saya dapat kongsikan.

p/s:Macam nak kawin cepat je,nak dapat pahala apabila kita layan suami kita,macam -macam pahala yang kita dapat kalau kita dah berkawin.Memanglah orang cakap berkawin ini bukannya semuanya manis,ada yang pahitnya.

Semoga segalanya dipermudahkan.amin..

No comments:

Post a Comment