Jom Click Sini

jom click sini

Monday, October 15, 2012

Tukar kerja ke tak?

Salam semua...

Sebelum ini saya asyik fikir  nak tukar kerja je,yelah nak gaji lebih tinggi...nak kumpul duit untuk beli rumah...

Tapi yelah saya baru sahaja ada pengalaman berkerja dalam setahun setengah,masih lagi baru...Kalo nak gaji tinggi,mestilah pengalaman kena banyak...Kalau engineer biasanya sekurang-kurangnya pengalaman kena lebih daripada 2 tahun,dan complete satu projek..barulah gaji banyak.

Ramai juga kawan-kawan saya yang mesej-mesej nak tukar kerja sebab nak gaji lebih sikit..Tapi saya tengok kalau pengalaman bawah 1 tahun,kenaikan gaji hanya RM200 ke RM500..bagi saya memang tak bebaloi..yelah disini saya banyak kemudahan yang bos saya bagi..walaupun gaji tak banyak mana..


Dulu memanglah saya rasa nak berhenti sahaja kerja ini ..Tapi bila saya hitung-hitung untung juga saya..Waktu balik flexsible,masuk pukul 8.45 pg balik pukul 5.30ptg,cuma kadang-kadang sahaja balik pukul 7.00malam.Kerja kadang-kadang sahaja yang banyak.Disini buat salah tak teruk sangat kena marah yelah Saya junior Site Engineer,masih baru.

Disini saya masih lagi belajar,macam-macam belajar..yelah saya jaga projek besar jugalah..jadi terasa rugi jugalah nak pindah..Tapi kalau ada sesuatu yang saya tak suka saya pindah juga.Kawan-kawan saya ada juga yang gaji tinggi,tapi saya tengok macam selalu stress je..yelah orang bayar u gaji tinggi mesti dia nak kerah tenaga u habis-habisan..

Akhirnya saya buat side-income bersama dengan incik Tunang,bantu dia..beri semangat dan turut serta dalam pelbagai event anjuran herbalife..

Diluar sana, jangan asyik-asyik kita mengeluh..tak cukup duit..tak salah kita buat side income untuk tambah pendapatan..tak salah mencuba..carilah ruang perniagaan yang betul-betul boleh masuk dalam jiwa kita..buang je perasaan malu..sebelum buat side income study betul-betul jangan nanti kita yang rugi...banyak peluang perniagaan yang ada diluar sana..cuma kita kena bijak dalam memilih...



No comments:

Post a Comment