Jom Click Sini

jom click sini

Wednesday, October 31, 2012

Duit simpanan? macam mana nak ada?

Salam semua..

Tajuk entri saya hari ini,duit simpanan.

Macam mana nak ada duit simpanan? lah gaji saya sikitlah mana boleh nak simpan duit..bukannya gaji saya banyak,nak bayar kereta lagi,rumah sewa lagi,makan lagi,shopping baju baru lagi,beli make up lagi macam mana nak simpan duit?

Alasan semata-mata..

Saya tak nafikan tinggal di KL,Shah Alam memang cost sara hidup memang tinggi,nak bayar tol,duit minyak,duit parking kereta,belum campur lagi dengan kereta rosak,mak sakit,macam mana nak simpan duit.

Sebenarnya simpan duit dalam sebulan tak perlulah banyak,kalau gaji kita sikit,kalau kita tak ada duit just spend dalam sebulan dalam rm50.00,tak ada duit langsung rm10.00 pun jadi.Kalau banyak duit,simpanlah lebih.Pergi je simpan dalam bank,buat apa malu simpan sikit,sikit-sikit lama-lama jadi bukit..

Contohnya..

Dalam sebulan kita simpan RM50

                 Dalam setahun kita dapat spend=RM600(Kalau kita masuk ASB dapat faedah lagi)
                 Dalam 6 tahun kita dapat spend=RM3600

Nampak tak daripada sikit-sikit lama-lama jadi bukit,kata cikgu saya kalau kita tak mampu kumpul sikit-sikit,cuba bayangkan kalau kita daripada umur 20 tahun kita dapat spend rm50 sebulan sekarang umur kita dah 30 tahun katakan,kan dah kita dapat spend RM6000,kan dah banyak itu.

La duit asyik tak cukup je hujung bulan,macam mana nak simpan duit?

1.Semasa dapat sahaja gaji terus sahaja pergi bank untuk simpan duit,janganlah tunggu balance gaji kita baru kita simpan duit,memang lah tak dapat..biasakan diri kita..lama-lama terbiasa.

2.Ukur baju dibadan sendiri,banyak budak-budak muda yang fail bahagian ini yelah beli kereta bulan-bulan bayar mahal sebabnya nak nampak hebat,sebelum beli kereta sebenarnya cuba buat penyata kira-kira,apa tujuan kita ada beli kereta?tak payah lah beli mahal-mahal tapi kita tak mampu,sebab kereta benda yang cepat susut nilainya..jadi sebelum beli kereta ukur baju di badan sendiri.

3.Tak habis shopping baju-baju,ini satu lagi.tiap-tiap bulan nak shopping sahaja,pantang nampak sale ,rambang mata.Baju ini pun cepat susut nilainya,buat apalah beli baju tiap-tiap bulan lepas itu tak pakai,membazir,sebab itu duit pun tak dapat nak simpan.Cara tak nak rambang mata,setiap kali keluar jangan bawa kad bank,kredit kad pun jangan.just bawa duit sekadar keperluan sahaja,ini dapat mengawal diri kita daripada bershopping dan kalau nak pergi jalan-jalan hujung minggu janganlah pergi shopping complex mestilah duit banyak habis,pergi tempat riadah,berjoging ke,kan dapat menyihatkan badan.

4.Rajin-rajinlah buat amal jariah..

5.Perancangan kewangan kita itu penting,kita catatkan setiap apa yang kita beli,semua resit kita simpan dan kita tengok kembali kemana duit kita keluar,disitu kita dapat melatih diri kita agar bulan yang akan datang kita akan lebih berhemat belanja.Setiapa bulan sebenarnya penting sebelum kita dapat gaji buat perancangan perbelanjaan,apa yang perlu kita bayar,berapa banyak kita nak simpan,semua kita catat agar kita dapat kawal perbelanjaan kita,jangan tangguh bayar hutang nanti semakin banyak hutang kita..

Itu sahaja tipnya,duit simpanan penting untuk masa depan kita.

Kata cikgu saya:

Hargailah setiap titik peluh kita,jangan asyik nak boros bebelanja,buat sekadar ikut kemampuan sahaja.

No comments:

Post a Comment